시대를 뛰어넘는 전통적인 한국화 기법으로 재치 있게 이야기를 풀어가는 신선미 작가가 9월 3일부터 갤러리 선 컨템포러리에서 5번째 개인전을 갖는다. 이번 <개미요정의 유희>를 통해 소개되는 그녀의 신작 15점은 작가 특유의 단아한 여성과 장난꾸러기 개미요정, 익살스러운 고양이의 등장으로 꿈과 현실의 경계를 다루는 주제의식 면에서는 이전 작업과 맥락을 같이하지만 한층 더 안정감 있는 구도와 채색기법, 다양해진 시각적 장치를 선보임으로써 보다 넓어진 그녀의 그림이야기로 관객을 초대한다.
이미 ‘당신이 잠든 사이에’ 시리즈를 통해 꿈꾸는 것이, 남다른 사고가 타부시 되는 우리 현실을 아쉬워하며 호접몽(胡蝶夢)을 논한 신선미는 이번 전시에서 깨어 있는 주인공이라는 보다 과감한 설정으로 오늘날 보이는 것만이 절대 진리인가 하는 의미심장한 질문을 던진다. 착한 이에 눈에만 보이는 옷을 입은 벌거숭이 임금님이 사실은 현실이라는 벽 앞에 순수함과 동심을 잃고 더 이상 꿈꿀 수 없는 어른이 되어 입은 옷도 보지 못하고 있는 것은 아닐까 하는 가능성으로 작품을 통해 제시된다. 여기에 각 작품 속의 이야기가 그림책 넘기듯 전개되며 관객이 충분히 그림을 읽고 마음껏 상상하고 해석할 수 있는 여유를 허락한다.
기본에 충실한 전통 채색기법에 수간채색을 가미하여 섬세한 붓 놀림과 깊이 있는 색감으로 조용하게 그 실력을 인정받아온 작가는 이번 전시를 통해 ‘한·중·일 시리즈’를 새로이 선보임으로써 국제시장으로 작가로서의 저변을 확대하고자 한다. 자칫 고리타분해지기 쉬운 전통적인 요소가 충분한 사전조사를 걸쳐 풍부한 디테일을 살린 사실적 묘사로 표현되며 삼국의 고전미와 어우러져 그 자태를 뽐낸다. 이로 생생한 시각적 즐거움을 선사하며 보다 넓어진 관객의 시선과 문화의 공유를 유도한다. 공간의 여지를 남겨둔 2차원 평면에 재현된 한복의 담백함과 조형미는 시대에 구애 받지 않는 등장인물과 맞물림으로써 세계 속 한국화의 미(美)와 더불어 한국을 소개하는데 충실한 역할을 해낼 것이다.
신선미는 최근 출산을 경험하며 스스로 ‘일기’라 부르는 자신의 작품 속에 본인의 모습을 십분 투영하였다. 임신 중 ‘태교 시리즈’를 창작하며 세상에 나올 아이에 대한 행복감과 기대감으로 화폭을 가득 매웠다면 이후 ‘행복한 방 시리즈’에서 애정 어린 시선으로, 또는 다소 피곤에 지친 듯 아이를 바라보는 여성의 이미지는 엄마로서의 역할과 작업활동을 병행하는 작가로서 삶의 기쁨과 고단함이 묻어 나는 본인의 자화상이기도 하다. 아이의 성장과 더불어 더욱 풍성해질 현대 동양화가 신선미의 다음 작품에 벌써부터 기대를 걸어본다.
Gallery SUN Contemporary is pleased to present Shin Sun-Mi’s 5th solo exhibition, Prank with ant sprites from September 3, 2010. Shin Sun-Mi is known for her talent of wittily weaving stories on canvas with techniques used in old Korean paintings. Including images of a classical woman, of mischievous ant sprites and of a waggish cat, her new 15 artworks still discuss an ambiguous boundary between dream and reality in terms of its subject matter. Yet much stabilized structure, use of deepened color and more varied visual tools prove that the artist’s ‘pictorial story’ has much broaden.
Shin has talked about Chuang-tzu’s The Butterfly Dream through her previous series of ‘While you were sleeping’’ and has expressed regrets for the modern society where dreaming and different thoughts are tabooed. In this exhibition, she questions whether today’s visible things are the absolute truth by introducing a bolder character, an awaked woman as a dominant figure in her canvas. The artist wittily weaves such complicated concept with an ordinary everyday content reflecting her own experiences so that her works arouse sympathy as well as empathy and further provide viewers a chance to be a subject of the story beyond the frame. Besides narrative in each piece connects with each other like a picture book and give viewers a new level of visual experience, emotional relaxation and further a moment of imagination.
Shin Sun-Mil who has been quietly recognized for highly detailed brush stroke and deep colors introduces a new series of ‘Welcome’ in this exhibition Prank with ant sprites and wishes to expand her influence as an artist in an international market. Traditional elements that could easily regarded as trite are realistically represented with full details after the artist’s enough research and boast grace of the tradition together with classical beauty of painted three countries, Korea, China and Japan. Thus the works give a vivid visual pleasure and prompt viewers to broaden their views and to share various cultures. Time-indeterminate figures and simple yet colorful beauty of Hanbok on two- dimensional surface of the traditional paper will surely be a bridge to introduce the aesthetic value of Korean paintings in the world as well Korea itself
Shin Sun-Mi who produces easily ‘readable’ paintings in a flood of abstruse contemporary artworks has recently borne her first child and reflects this self-image of the artist in her new pieces. During her pregnancy, Shin created a series of Prenatal Education and filled the canvas with happiness and expectations for her child to be born. There are already great expectations for Shin Sun-Mi’s next series that will be more luxurious in terms of subject matter and narrative as her boy grows up.