일본 유학시절 순금금박에 깊이 매료되었다는 채은미는 전통적인 소재와 독창적인 기법으로 간결하면서도 세련된 현대적 조형성을 꾸준히 탐구해 왔다. 수많은 시행착오 끝에 이루어진 그녀의 작품은 광채를 자아내는 천연 옻을 접착제로 사용하여 사출(射出) 도금된 입방체(큐브)를 고착시키고 순금금박 위에 우주적 이미지를 주조로 하는 오방색(五方色)과 자연적 근원의 형태를 나타내고 있는 오간색(五間色)을 입혀, 새로운 금박채색 기법인 황금색면회화(Gold Color-Field Painting)를 보여주고 있다. 이번 전시에서 더욱 눈에 띄는 것은 전통적 재료인 자개를 새롭게 수용하였다는 점이다. 자개가 뿜어내는 섬세한 빛의 발산은 그녀의 작업을 한 차원 더 성숙된 단계로 이끌어낸다. 채은미의 작품에서 색면이 주는 효과를 경험하는 것은 매우 흥분된 일이다. 그곳에서 끊임없는 상생(相生), 인터액션(interaction)-조화로운 관계 속에서 끊임없이 영향을 주고받으며 새롭게 변화해 가는 과정-이 일어난다. 순금금박과 그 위에 입혀진 다채로운 색면들이 빚어내는 광채들은 서로 부딪쳐 이어주며 뻗어나가지만 결코 침범하지 않는다. 빛과 빛의 찬란한 변주는 이 과정을 통해 깊이를 더해 간다. 황금색면회화(Gold Color-Field Painting)는 ‘보는 것’ 못지않게 ‘느끼게’ 해 주는 작품이다. 그녀의 강렬하고도 깊이 있는 색채는 그 풍요로움과 활기에 찬 힘으로 우리의 시선을 사로잡아 색면의 공간으로 흠뻑 빠져들게 한다. 그런 연후에야 비로소 우리는 그녀의 넓고 광활한 조형적인 면모를 감상하게 된다. 또한 그녀의 작품에서 우리는 공간에서 드러나는 여백의 미를 의식하지 않을 수 없다. 입방체(큐브) 안에서도 색면들은 개방적인 구조를 가지고 밀고 당김을 반복하면서 미세하게 진동하여 화면의 움직임을 보여주고 있다. 보는 위치에 따라 형태들이 아주 다양하게 보이듯이 반사된 형태와 그림자들도 다양한 모습을 띈다. 입방체(큐브)에서 보여 지는 여백의 미는 비움의 ‘무한함’과 비워짐으로 인한 ‘충만함’을 동시에 수반한다. 또한 그녀의 숨결을 체감하고 생각을 느끼게 하는 사유적 여백이기도 하다. 그녀의 화면 속에서 살아 숨 쉬고 있는 무수한 빛과 색의 입자들은 순간순간 서로의 경계를 비집고 들어가 넘치는 에너지를 순환시켜 가고 있다. 우리가 좀 더 진진하게 채은미의 작품을 바라본다면 평상시에는 그냥 지나쳤을지도 모르는 감추어진 메시지를 읽어낼 수 있을 것이다. -구진경(미학)
Chae, Eun-Mi, who was deeply attracted to a pure gold leaf when she was studying in Japan, has been continuously searching for a simple, elegant and modern artistic style with traditional painting materials and her unique technique. Her works reached today's standard through many trials, she sticks gilded cubes using a natural lacquer that gives her work a dazzling shine. Then she paints gilded cubes with five Korean traditional colors(yellow, blue, white, red, and black) which symbolizes the universe, and intermediary colors(that come between the colors mentioned above) symbolizing fundamental forms of nature. In doing so, she introduces this whole new technique, so called 'Gold Color-Field Painting'. One special aspect of this exhibition is that she used mother-of-pearl, a traditional material, in a very different context. The delicate light of mother-of-pearl shifts her work to a more mature state. Experiencing the effects of color plates gives me an enormous excitement. Each form influences each other, keeping a harmonious relationship, and we can see the process of change, their coexistence, and interactions. All the different lights, made by a pure gold leaf as well as color plates, get bumped into each other at some point and they never invade into each other's areas but get connected and together shine through. A dazzling variation of different lights attain even more depth through this course. Her technique, 'Gold Color-Field Painting' does not only make us 'see' but 'feel' things as well. The colors, both strong and deep, attract our sights with their richness and energetic force, and therefore draw us into the space of color plates. After all, we are now ready to enjoy broad and wide aspects of her forms. Also, it is impossible to miss out her brilliant use of space. Although imprisoned by the cubes, those color plates keep their own open structure and gives a feeling of movement by repeating the process of pushing and pulling. As forms look very differently depending on where you see the piece, reflected shapes and shadows also appear different. The beauty of blank space we can see in the cubes, has both 'infinity' of emptying and 'fulfillment' of being emptied. Also, it is a philosophical space that makes us experience the artist's breath and feel her thoughts. Various lights and particles of colors remove all the boundaries and circulate the overflowing energy. If we look at Chae, Eun-Mi's works with more sincere eyes, we will be able to read hidden messages that we usually fail to notice. -Ku, Jin-Kyung(Art Theories)