JEONG Jihyun is an artist whose focus is more inclined towards one's inside. She has continued to study a coherent theme in depth: the conflicting mind of one's own and further , the rupture between tangible reality and imagination, civilization and wild nature and comfort and discomfort for the artist, painting is a tactical option as well as instinct to heal such ruptures. Fish and eggs were subjects of her earlier works whereas she has chosen objects more relevant to her own, or relevant to anyone such as chair, desk, plant and transferred these objects into her works. A room of one's own is where one feels most at home that the existence objects inside it such as above become very faint, By selecting these objects and representing them in a bleached white color and faint forms, the artist expresses the clean and comforting nature of these objects but at the same, they give out a peculiar and unfamiliar feeling as the objects we see them in life are neither so clean or white. Also, JEONG by placing vivid colored thorns and fungi, adds another uncomfortable, contrasting impression. The juxtaposition of the contrasting sentiments is the artist's tactic to cure the rupture between the above mentioned and to bring the audience to a new standpoint and bridge them to their imaginary time and space.
JEONG Jihyun earned bachelors, masters and doctorate degrees from Hongik University in painting, She won second prize at the New Frontier contest in 2000 followed by awards in many more contests including Naheysuk Women's Art Award , Songeun Art Awards and Joongang Art Awards, From 2008 through 2010, She was a resident artist at Gana Jangheing Atelier. She is currently a M.A student of fine art at Goldsmith College in London.
작가 정지현의 작품에는 ‘방’과 안락함의 대상으로 규정된 물건들, 즉, 의자, 책상, 화장대, 화초 등이 자주 등장하며 창백하고 부드럽게 표현되어 ‘방’의 정결함과 안락함을 연상시킨다. 그러나 마치 표백을 한 듯 희미하리만치 하얀 작품들은 그 물성을 상실하여 시공간에 구애 받지 않는 초월적인 모습으로, 또는 존재마저 희미한 듯한 모습으로 생경함과 불편함을 자아내기도 한다. 작가는 이에 더 나아가 부드럽고 안락한 일상적 사물들에 붉은 색 가시나 곰팡이를 안착시켜 색감, 질감과 형태의 대조를 만들어내며 시각적 활기를 불어넣는다. 또한, 프로이트가 ‘보는 것이란 궁극적으로 만지는 것으로부터 파생된 것이다’라고 했듯이, 그것은 단순히 시각성을 넘어서 촉각성으로 확장된다.
“표백된 듯한 정적의 공간에 들어선 핏빛이 가시가 돋친 낯선 선인장, 붉은 곰팡이가 피어나는 퇴색한 의자, 날카로운 선인장을 품어내는 변종된 꽃, 이것들은 부드러우나 날카롭고, 편안하지만 불길하고 아름답지만 불편한 것들이나. 이들은 그 자체로 완전코자 박제된 것들로, 영원 속에서 안식하고 있는 것처럼 보인다. 시간은 완전히 사라져 이러한 안식은 영원할 것만 같다…” -정지현 작가 노트 중
정지현의 작품에서 또 눈에 띄는 것은 변종성이다. 가시가 무서우리만큼 날카롭고, 꽃잎이 섬뜩한 아름다움을 자랑하며, 점박이로 가득한 얼룩의 면면들, 온통 줄음질로 빚어진, 변종적인 식물군은 식물과 동물, 실재와 가상, 문명과 야성, 안락함과 불편함 사이에 걸쳐있다. 작가는 실재와 가상의 균열을 치유하기 위한 회화적 전략을 쓴다고 작가노트에 언급한 적이 있으며 이것은 전략이자 작가의 회화적 충동이자 의욕이기도 하다.
정지현은 2000년 홍익대학교 회화과를 졸업, 동 대학원 석사, 박사 학위를 수여하였다. 또한 런던 골드스미스의 석사과정을 졸업하였다. 부드러운 듯 예민하며, 편안한 듯 불편한 그녀 작품은 2003년과 2005년에 열린 개인전 ‘낯선 공간속의 안식’ (두아트 갤러리)과 ‘나의 방. 바라보기'(갤러리 도올)에서 전시되었고 2008년 10월 상해 주취찬 아트 뮤지엄(Zhu Qizhan Art Museum)과 12월 갤러리 선 컨템포러리에서 개인전을 가졌다. 뉴프론티어전, 나혜석 여성미술대전, 송은미술대전, 중앙미술대전 등을 통해 꾸준히 그 가능성과 독창성을 인정받아 왔다.