Youngju Joung’s work portrays a shanty town hid by the buildings in the city. She pastes a Korean hand-made paper on a canvas, then, applies colors on it. This method is similar to 'papier colle' technique. The unique characteristic appearing in Korean hand-made papers allows her work seen like absorbing sunlight and revealing it warmly. Joung’s work is the assemblage made of the fragments of her memories in the past. She wants that the idea is strongly revealed in her work: She employs hundreds of pieces of paper in order to make a house, town and the world in her canvas. House is not only a physical space, but also a base of human spirit and culture, as well as a private history. Many people, however, pursue something new while they easily forget and destroy the old ones, such as the old houses in the shanty town. Therefore, Joung tries to give the town an important role as a main actor in her works. In this point, her works are paradoxical because it is not likely to happen that the shanty town and old memories would become a mainstream in this generation covered with massive buildings and capitalism.
정영주는 도시 빌딩 숲 사이에 숨겨져 있는 판자촌을 발췌하여 풍경으로 표현한다. 그녀는 한지를 캔버스에 붙여 형태를 만들고 그 위에 채색하는 방식으로 이미지를 만들어낸다. 이는 파피에 콜레 기법을 응용한 것으로 재료가 가지는 빛을 흡수하여 따뜻하게 발색하는 독특한 물성을 활용하고 있다. 작가는 작은 종이 조각들이 하나씩 모여서 집이 되고 하나의 마을을 이루며 세계를 만들듯이 과거의 추억을 머금고 있는 기억의 조각들이 한 데 모여 ‘현재의 나’라는 세계를 만든다고 말한다. 집이라는 것은 단순히 물리적 공간을 넘어 나의 정신과 문화의 터전이며 또한 한 사람의 역사이기도 하다. 그러나 사람들은 옛 것을 쉽게 부수고, 잊어버리고 새로운 것을 탐닉한다. 작가는 거대한 빌딩 속에서 소외된 채 숨어 살고 있는 판잣집과 숨겨진 추억들을 과감하게 등장시켜 그들에게 주인공의 역할을 부여한다. 동시대에 존재하면서도 거대한 자본주의의 논리에 가려져 보이지 않는 대상들은 주인공이 될 수 없는 현실을 뒤로 한 채 그녀는 작품 안에서 일종의 안식처를 제공받는다.