The beautiful sceneries described on Lee Hoin’s oil paintings resemble the photographs in honeymoon catalogues. He presents the scenes in order to show the desire of human beings which is hid deep inside. He assumes that there is no such place where people have not reached yet. Every beautiful place around the world has already been found and became a tourist attraction. Today’s travel means leaving to see the fabricated beauties following by the route of tour agencies. Lee is curious why human beings constantly have a strong desire to reveal themselves in the middle of the nature. Lee’s recent works describe the landmarks of Seoul, such as Lotte World Tower or Hangang Bridge. On the surface, it seems like his concern moved to artificial objects from nature. However, he still deals with the uneasy feeling arousing when seeing the places developed by human desire. 오일페인팅으로 재현되는 이호인 작가의 초기 작품 속 풍경들은 신혼여행 홍보 사진과도 같은 아름다운 장면들이다. 작가는 그러한 풍경들을 내세워 이면에 존재하는 인간의 욕망에 대해 이야기한다. 사람의 손이 타지 않는 미지의 땅이 과연 존재할까. 세상의 모든 아름다운 곳들은 일찍이 개발되어 관광명소가 되었다. 이는 마치 여행사에서 주어진 루트처럼 짜여진 아름다움을 마주하러 여행을 떠나는 것과 같다. 그럼에도 불구하고 자연 속에서 끊임없이 존재를 드러내고자 하는 인간의 욕구에 작가는 지속적인 의문을 품어왔다. 그의 최근 작품들은 롯데월드타워나 한강대교 같은 도시의 랜드마크를 묘사하고 있다. 표면적으로는 그의 관심사가 자연물에서 인공물로 옮겨간 듯 보이지만, 인간의 욕구로 개발된 장소의 이질성을 묘사한다는 점에서 같은 맥락을 띄고 있다. 장면은 단순한 풍경묘사로 보여지지만 차분한 색감과 분위기, 관조적인 시점을 통해 관객은 작가가 전하고자 하는 이면의 의문들을 공유하게 된다.