Artist Yoo Hwasu’s works were conceived from her desire to escape from her complexities, negative thoughts, insecurities, and vacant mind to somewhere she can settle down and feel safe. The artist transitions from the reality to an unrealistic world through the act of “painting a picture.” She creates a new world by breaking away from the various parts composing her life such as repetitive life, habitual behaviors, and unreasonable situations. Her work is a representation of an imaginary world dreaming of a Utopia – a non-existent world filled with narcissistic fantasy. Her act of overlaying ‘painting’ and ‘objects (fabrics)’ is her expression of the subjective mind, fiction, and illusions which become the core of creating her virtual world. The images and materials reflecting her personal experiences and the realities have been subjectively interpreted and modified on the canvas to portray an unrealistic imaginary world. The flowers, words and children within her works are tools to signify the Utopia she envisions. The young boys and girls travelling in search of amusement and pleasure are disguises of people exhausted from the numerous schemes and perceptions forced upon in reality. The wild flowers and plants although beautiful appear artificial and lifeless. In other words, everything depicted inside the artist’s works are mere shells of objects, devoid of meaning and life.
유화수의 작업은 끊임없이 작가를 괴롭히던 컴플렉스, 부정적인 생각들, 이리저리 붕 떠다니는 느낌이나 불안감에서 도피하여 현실에 없는 어딘가에 안착하고 싶다는 욕망을 가지면서 시작되었다. 작가는 '그림을 그린다'는 행위를 통해서 현실에서 비현실 세계로의 이행을 한다. 그것은 반복되는 일상과 습관적인 행동, 불합리한 상황 등 작가의 삶을 구성하는 모든 환경에서 이탈하여 새로운 세계를 창출함으로써 드러난다. 개인적 체험이나 현실세계를 바탕으로 한 소재들과 이미지들은 주관적으로 해석, 변형되어 캔버스 위에서 비현실적 가상세계로 표현된다. ‘그리기’와 ‘오브제(fabric)’를 덧붙이는 행위를 통해 주관적 표현 및 허구와 환상으로서의 가상세계를 만들어낸다. 현실 세계에서 수많은 제도와 관념 사이에서 지쳐버린 이들은 소년소녀로 위장하여 유희를 찾아 여행을 한다. 그녀의 작업은 상상적공간이며 유토피아를 꿈꾼다. 그곳에서의 꽃과 말, 아이들은 유토피아를 표현하기 위한 장치 들이다. 그녀가 그리는 가상세계는 실재하지 않는 풍경과 나르시시즘적인 환상으로 드러난다. 캔버스 위에 평면적으로 펼쳐진 야생화와 식물, 꽃들은 인공적이고 생명이 없는 아름다움일 뿐이다. 그것은 사물의 껍데기에 지나지 않으며 실체 없는 세계를 표현한다.