“After seeing many of Europe’s porcelain figurines such as Spain’s LLadro and Germany’s Meissen, I wanted to recreate Korea’s traditional costumes onto porcelain figurines. The hope to pioneer a new area was also a huge part as well … ” This was what the female ceramist Ju-hyun Oh concluded as she travelled through Vienna Austria. It became the starting point for her creating porcelain figurines embodying the Korean sentiment. In order to produce her unique porcelain figurines, the artist conducts extensive in-depth studies of Korean traditional costumes (hanbok), the living patterns and lifestyle of the Chosun Dynasty’s nobility and so forth. Throughout her studies, she searches and develop the notion of Korean traditional beauty; and later strives to portray its essence onto her works. The artist also projects the historical, periodical and permanent qualities of the Korean traditional costumes/clothing (hanbok). The different clothing designs unveil the various hidden stories of females from the Chosun Dynasty, reflecting the joys and sorrows females experienced as well as how they faced against the customs of that period. The artist’s works are the result of a long and enduring process. Her pieces are fired three times in a kiln that goes over 1250 degrees, the same temperature used to produce Korea’s traditional vases Cheongja (Celadon) and Baekja. Moreover, the meticulous and delicate details of the figurine’s fabric and accessories are more often unable to withstand the high temperature and breaks down in the kiln. Yet the artist continues to experiment and endeavors to create figurines with more intricate details and sophistication, while reflecting the hidden stories of the traditional costume – the female’s life and their way of challenging the conventional standards of their time.
“스페인 야도르, 독일 마이센 등 유럽의 다양한 도자 인형을 보면서 한국의 전통 복식을 도자기에 재현해보고 싶었다. 나만의 새로운 영역을 개척하고자 하는 마음도 컸다..” 여성 도예작가 오주현 작가가 오스트리아 빈을 여행하면서 내린 결론이다. 또한, 한국인의 정서가 깃든 고열도의 도자기 인형을 제작하는 계기가 되었다. 자신만의 도자기 인형을 탄생시키기까지 복식사 연구, 조선시대의 궁중 사대부 생활양식연구 등 철저한 고증과 연구를 통해 한국의 전통 미를 이끌어내기 위해 작가는 노력하고 있다. 소박하지만 천하지 않고, 화려하지만 기품과 단아함이 있는 고유의 조형미가 작가의 도자기 인형이 가지는 특성이자 우리한복의 우수성이라 하겠다. 특히, 작가는 한복의 역사성, 시대성, 영원성을 투영하는 데 역점을 두면서도 조선시대 여인들의 복식 속에 감춰진 다양한 스토리를 담아내고자 노력한다. 고증을 통한 조선시대 여인의 복식을 재현하는 한편 그 속에 담겨있는 여인들의 삶과 애환을 동시에 표현하려는 것이다. 청자나 백자를 굽는 온도와 같은 1250도 이상의 고온의 가마에서 초벌, 재벌, 삼벌 작업을 거쳐 탄생되는 그녀의 작품은 결코 쉽게 얻어지지 않는다. 고온에서 흙이 견디지 못하고 무너져 내리기 일쑤이므로 한복과 장신구의 다양하고 섬세한 표현을 완성하기란 쉽지 않은 일이다. 더불어 도자기로 빚은 인물들의 의관뿐만 아니라 시대를 맞서는 마음의 모습까지 전달하고자 수많은 실험과 시도를 계속 하고 있다.