Shin Young-mi – an artist who liberates her stories in the appropriate time – offers a new perspective on self-portraits. Self-portraiture is a genre which prevailed during the Renaissance as artists started to form a sense of identity and moreover is a practice that represents one’s identity and desire. Shin too, through self-portrait embodies the crisis of self-identity, dream and hope, desire and so forth. However by incorporating a narrative and with repetitive emergence of the self and the figure, she composes a ‘self-portrait with a story’ in her work. Shin’s unique pastel colors, composition that emphasize the flatness and the smooth surface leave a dreamlike and all together a pop-art impression. Shin illustrates her narrative with repetitive representation of herself and by presenting numerous figures simultaneously. During Shin’s 2004 solo-exhibition – ‘Hidden Dreams’ – she attempted to depict the underlying dream and desire through the portrayal of figure tied down in the woods; in the paintings shown in 2008 ‘Blooming Soul, Blooming Spirit’ exhibition, number of portraits are presented against overhanging trees or enjoying by the waterside – the harmonized composition and liberated gestures of the figures demonstrate a change from the previous works, as though Shin has reconciled with herself. The animals that appear in Shin’s work, in particularly, sheep, owl and duck are ones that possess a special relationship with the artist; Shin states that she experienced epiphany when she encountered them in reality. The animals appear: as pets; as a different form of herself with her identity projected; and lastly as someone else’s point of view on the artist. In this way, Shin unravels the stories of herself by disclosing her perspective on her own identity and through the desire and other’s gaze into her. Shin Young-mi graduated both bachelors and masters from Kookmin University in painting and has gained recognition from numerous local galleries after being selected as Brain Factory’s artist of 2004, in the year of 2003. In 2006 and 2007, she was chosen for the artist-residency program at the Nanji art studio of Seoul Museum of Art and Goyang art studio of National Museum of Contemporary art, respectively. Shin continues to attract many collectors attention through her participation in the most prominent art fair – Scope Basel – in 2008.
마음속에 품고 있던 이야기를 때가 되었을 때 피어나게 한다는 신영미 작가의 작품의 중심은 자화상이다. 자화상은 르네상스를 기점으로 예술가로서의 자의식이 발달하면서 성행하게 된 장르이며 그만큼 회화 중에서도 자의식을 비롯한 정체성과 욕망을 상징하는 장르이다. 신영미 역시 자화상을 통하여 자아와 정체성의 문제, 꿈과 희망, 욕구 등을 형상화하는데, 작가는 특히 내러티브를 삽입하고 반복적 인물 및 초상을 등장시킴으로써 그녀만의 ‘이야기가 있는 자화상’이라는 작품세계를 구축한다. 특유의 파스텔톤 색채와 평면적인 느낌을 강조한 화면구성, 매끄러운 표면 등은 몽환적인 동시에 팝적인 인상을 주기도 한다.
신영미는 화면 속 자신을 형상화한 인물을 반복적으로, 그리고 동시에 여러 명을 함께 등장시키는 방법으로 이야기를 그려낸다. 2004년 신영미의 개인전 “Hidden Dreams”에서는 나무와 숲에 꽁꽁 묶여 있던 인물을 그려내며 내재된 꿈과 욕망들의 웅크린 모습을 형상화했고 2008년 “Blooming Soul, Blooming Spirit”전에서는 여러 명의 초상이 나무가 드리워진 배경이나 물가에서 여유로움을 즐기는 듯한 조화로운 구성과 자유로워진 몸짓의 인물들을 등장시켜 마치 자신과의 화해를 이룬 듯한 변화를 보여 주었다. 또한, 작가의 작품에는 동물이 자주 등장하는데 유독 빈번하게 나오는 양, 부엉이, 오리는 작가가 현실에서 직접 맞닥뜨린 후 각각의 에피파니(epiphany)를 경험했던 특별한 인연으로 선택된 동물들이다 그들은 애완 동물처럼 등장하기도 하고 본인의 자아가 투영된 또 다른 자신의 모습이자 본인을 들여다보는 타자의 시선이 되기도 한다. 이렇듯 작가는 자신이 들여다보는 자기에 대한 정체성, 욕망과 타자가 바라보는 자신에 대한 이야기를 풀어간다.
작가 신영미는 국민대학교와 동 대학원에서 회화를 전공하고 2003년 브레인팩토리의 2004년 작가로 선정되며 여러 국내 갤러리들로부터 주목을 받았다. 2006년과 2007년에는 각각 서울시립미술관의 난지창작스튜디오, 국립현대미술관의 고양창작스튜디오에 입주 작가로 선정되었으며 2008년에는 세계적인 아트페어인 Scope Basel을 통해 여러 컬렉터들의 관심을 받은바 있다.