Artist Mo Jun Seok utilizes basic elements of figurative art, lines and fields and creates his unique installation works highlighting both three-dimensional aspect and picturesque effects. Based on his personal experiences, his works recreate a common perception toward the house and trigger viewers' memories, thoughts and imaginations. The house as the main subject, is translated is something more than a means of protection or a possession. With vivid colored stained glasses and extended copper wires, his houses and its town as a whole become a place for communication and a realm of coexistence where individuality is respected and idealistic community, Koinonia is established after the self-emptying, Kenosis. Only after the toilsome stages of drawing, clay work, hammering and welding are born a piece of artist’s work of which is ultimately a piece of sculpture but of which its visual effects also convey that of a drawing for its connected lines and the fields they create.
Mo Jun Seok graduated from Kookmin University and is currently an MFA student at the same university. Young artist Mo has already recognized for his artistic talent as he received Excellence from Christian Grand Art of Korea in 2009 and Grand Prize at Chumgmu Gallery Art Contest in the same year. He was selected as one of the young artists to represent sculpture genre by the committee of AHAF HK 2011 and exhibited his works at the fair which took place at the Oriental Mandarin Hotel in Hong Kong. Mo is recognized by the critics as one of the rising young artists whose method and content in weaving his idealistic vision of the world is skillful, original and exceptionally inspiring.
모준석 작가는 유난히 잦았던 이사와 오랜 기숙사 생활을 통해 개인과 관계에 대한 갈망과 갈등을 경험하고 이를 작업의 근원지로 삼았다. 집으로 은유되는 개인이 모여 마을, 또는 인물의 형상을 빚어낸다. 그러나 그의 입체적 집과 인물의 내부는 하나로 비워져 공간의 소통을 가능하게 하였다. 이는 주거지의 형태에 따라 생활자가 맞춰나가야 하거나 또는 일정 장소가 그 사용주에 따라 용도가 변화하듯 개인 역시 타자와 조우하였을 때 서로 조율해야 하는 소통과 비움을 상징한다. 동 선을 사용하는 모준석의 작업에서 하나의 형태를 이루고 있는 것들은 모두 이어져 또 다른 하나의 형상을 만들어 낸다. 그리고 이러한 완성된 형상은 우리 주변에 소외되고, 하찮게 여기던 것들이다. 그러나 작가는 다양한 형태의 외곽과 형형색색의 스테인드글라스와 같은 시각적 장치를 통해 이렇나 것들을 동정하는 시선이 아니라 서정적이고 동화적인 느낌으로 편안하게 풀어내며, 자신의 경험과 갈등 그리고 나아가 세상모든 사람들의 갈등이 풀어질 것이라 생각한다. 최근에 모준석의 작업은 공존과 소통, 하나됨을 다루는 모준석의 작업은 주제의식 면에 있어 이전과 그 맥락을 같이 하지만 이 세 영역을 동일선상에 제시하였던 과거와 달리 이들의 차이점에 의문을 가지고 깊이 있게 고민하여 작업을 하고 있다. 작품 속 소소한 세부장치는 관계의 연결고리 역할을 하며 소통의 개념을 보다 구체적으로 형상화하며, 동선 두께의 차이를 키워 다양성의 하나됨을 강조함과 동시에 시각적 안정감을 구현하였다. 또한 빛을 이용하여 그림자와 실체를 이용하여 또 다른 시각적인 실험을 해나가고 있다. 그를 앞으로 전도유망한 작가가 될 것이라는 생각은 모준석의 이상적 사고를 구현하는 작품 앞에 창작자로서 부끄러움에 고개를 숙이게 된다는 작가의 인간적 고민을 가지고 작업을 한다는 데에 있다. 창작자로서의 겸손하면서도 인간적인 작업태도는 그의 작품을 더욱 돋보이게한다.
국민대학교를 졸업하고 동대학원에서 입체미술을 전공 중인 모준석 작가는 2009년 대한민국 기독교미술대전에서 특선을 수상했으며, 2010년 충무갤러리 기획공모전에서 대상을 수상하는 등 그 실력을 인정 받았다. 2011년에는 AHAF HK 2011조각부분 영아티스트로 선정되어 홍콩 만다린 오리엔탈에서 개최된 호텔아트페어에 참여한 바 있으며, 갤러리 선 컨템포러리, 한국미술관에서 개인전을 가졌다. 2012년에는 2012 서울국제조각페스타에서 빛을 이용한 신작으로 많은 관객들을 발길을 붙잡았다. 이렇게 삼차원의 공간성과 빛의 투과를 통한 회화성이 돋보이는 신진 작가 모준석의 작업은 깊이 있는 내용과 독창적 형식으로 벌써부터 미술계는 물론 많은 컬렉터들의 관심을 불러일으키고 있다.