The work created by Michael Miller has been involved with social commentary, with the primary targets being the corporate structure, power and authority. Unlike the fact that many artists focus on the issues of common society, his point of view is inward, more toward personal politics as well as the role of the individual within the structure of the group-dynamics. His works have, as a common denominator, a graphic depiction of the internal and external voices we all experience. Examples are rumors, personal struggles, moral dilemmas, contentious interactions, paranoia, and self-reflection. These voices provide a private form of conversation, affirmation, argument, shouting, debate and other forms of vocal communications. Miller continues to use the face and head as universal graphic icons. For centuries, artists have used the same graphic strategy to represent the human condition. He has been influenced by any number of artists that work in this manner, such as Paul Klee, Saul Steinberg, Robert Crumb, Daumier and the vast array of comics, manga, and political cartoons that he enjoys on a daily basis.
Michael Miller has been teaching Print Media at School of the Art Institute of Chicago since 1973. Mostly working in Chicago, Miller was an invited artist for the 7th International Biennial Exhibition of Portrait, Drawings and Graphics at Tuzla, Bosnia/Herzegovina in 1997. His works were introduced in Korea in 2004 for the first time in a group exhibition entitled Face to Face at Ewha Museum and worked at Korea University as an adjunct professor for two years. In 2010, his solo exhibition was held at Gallery Sun Contemporary. His works are in Seoul Museum of Art, Shinsegae Corporation, Museum of Contemporary Photography (Chicago), Museum of Contemporary Art(Chicago), Brooklyn Museum, Philadelphia Museum of Art, and Charles Russell Museum(Montana), etc.
마이클 밀러의 작업은 기업과 권력, 권위에 대한 사회적 비판을 다루고 있다. 하지만 많은 미술가들이 공통의 사회비판 문제를 다루는 것과는 달리, 밀러는 집단 관계역학의 구조 안에서 발생하는 개인의 역할 뿐 아니라, 개개인의 정치학 관점에 대해 이야기한다. 그의 작품들은 공통적으로 우리가 모두 경험하는 내부, 외부의 목소리, 예를 들어 소문, 개인적인 고통이나 투쟁, 도덕적 딜레마, 논쟁적인 대화, 편집증, 자기반성 등을 그래픽으로 묘사한 특징을 보여준다. 그는 얼굴과 머리를 보편적인 그래픽 아이콘으로 계속해서 사용하고 있는데 이것은 오랜 기간 동안 화가들이 인간의 상태를 재현하기 위해 사용해온 그래픽 기법이다. 이러한 방법적인 면에서 밀러는 몇몇 작가의 영향을 받았는데 폴 클레, 솔 스타인버그, 로버트 크럼, 오노레 도미에, 그리고 작가가 매일 즐겨보는 많은 카툰, 일본만화, 정치적 카툰 등이 그 예이다.
마이클 밀러는 1973년 이후부터 School of the Art Institute of Chicago 의 Printmedia Department의 교수로 재직 중이다. 주로 시카고를 중심으로 활동하는 그는 1997년 쿠즈라(Tuzla) 보스니아-헤르체고비나 연방공화국의 제 7회 초상 드로잉 그래픽 비엔날레 초대작가였다. 한국에서는 2004년 ‘FACE TO FACE’전으로 이화여대미술관에서 작품을 선보였으며 2007년부터 2년간 고려대학교에서 부교수로 재직하였다. 2010년에는 갤러리 선 컨템포러리 개인전을 열었다. 더불어 서울시립미술관, 신세계그룹, 시카고 현대사진미술관(Museum of Contemporary Photography, Chicago), 시카고 현대미술관, 브루클린 미술관, 필라델피아 미술관, 몬타나의 챨스 러셀 미술관, 미주리 미술관 등에서 작품을 소장하고 있다.