Kim, Tae-Gon's geometric works includes installations, photographs and paintings in a sentimental context. Comb-pattern pottery (earthenware with the teeth of a comb design) during the Neolithic Age and the pyramids of ancient Egypt, that are the sources of Geometry, could be defined as the first discoveries showing the conceptualized and abstracted geometric forms after prehistoric cave paintings which depict the realistic images. The civilized space we’re living could be described as geometric space and tools we’re using is derived from the geometric forms. In this sense, illustrating everyday life with Realism-techniques can be regarded as ‘Geometricism’ that means geometries are something very familiar to us. Since 1997, Kim has been working with photographs, performances, mainly focusing on creating geometric space using threads attempting the space to be turned into art itself as well as drawing the spectator to be a part of the work. Kim explored his recent methodical investigation of having ‘installation inside installation’ in his solo exhibition at gallery SUN Contemporary at 2009. For instance, the burnt classroom 2, the sequence of the burnt classroom 1, was constructed with blackened wooden structure having fluorescent threads in it intending to create humanistic, realistic and poetic space. Paintings and photographs likewise embody the geometries in flatten space. Kim’s work, based on geometrical approach, doesn’t try to be something practical but a piece of art to be contemplated. Using symbols and signs, Kim makes us able to associate with what the work says, seeking his work to be seen as a sentimental being to be appreciated.
김태곤은 실들로 만들어낸 공간 속에서 관람자로 하여금 이러한 시공 세계가 나타내는 무한하고 영원한 역동적인 현재로서의 움직임을 현상학적으로 체험하게 한다. 그의 설치에서 선은 직선적인 방향을 지시하지 않는다. 그의 직선의 구성은 일정한 시간의 흐름을 가리키지 않으며 교차되는 일 없이 열려진 공간을 계속 만들어 낸다. 실이라는 물질이 만들어낸 이 구체적인 공간은 그 자체의 형광 빛으로 인해 실체는 사라지면서 비물질화된 감각적인 환경으로 전이된다. 이 환경 속에서 관람자는 빛이 안내하는 공기의 흐름을 따라가며 지속적인 시간 속에서 작품을 감상하는 것이다. 이렇게 그의 설치는 전통적인 미술이 지닌 일루젼을 벗어나 관람자의 구체적인 경험을 강조한다.
예를 들면 관람자는 자신의 주의에 설치된 선들을 잡아보려고 여러 번 시도하지만, 빛으로만 존재하는 실들은 거리에 대한 감각과 방향을 잃게하여 급기야는 자신의 존재를 대상과의 관계 속에서 확인하는 대신, 오히려 자신의 신체마저도 이 빛으로 이루어진 환경 속에 잠시 용해되는 느낌을 갖게 될 것이다. 관람자는 자신의 정체성에 대한 일순간의 혼돈 뒤에, 음향적 분위기와 빛으로 이루어진 이 환경이 현실 공간과는 전혀 다른 독특한 심리적인 의식 행위가 일어나는 장소라는 것을 깨닫게 된다. 즉 이 장소에서 관람자는 자신이 세계를 바라보는 주체인 동시에 우주의 여러 관계 속에 얽혀있는 한 부분이기도 하다는 사실을 실감하게 되는 것이다. 이와 같이 밖에서는 언뜻 수직 수평의 교차로 형성된 기하학적 구조로 보이는 김태곤의 공간은 관람자들이 그 속으로 들어가는 순간 색다른 공간에 대한 경험의 장(場)이 된다. 무릇 기하학은 자연 고유의 것이 아니라 인간의 지성이 만들어낸 구조적 산물이라는 것을 깨닫게 할 뿐만 아니라, 과거와 현재와 미래, 그리고 물리적 공간은 단지 우리의 일상적인 관용과 사유의 형상이라는 것을 상기시키면서 우리 스스로 자유로운 정신으로 새롭게 시간과 공간을 체험하고 정의를 내릴 수 있도록 해주는 것이다. 이것은 0이라는 수가 '있음'과 '없음'의 존재 여부를 나타내는 단순한 수학적 가치와 물리적 공간을 규정하는 것에 머무는 것이 아니라 새로운 생성개념, 즉 모수(母數)의 원리를 가지고 기존의 이분법적 관념 체계를 전복시킨 것처럼 우리의 정신으로 시공의 연속성을 새롭게 무한히 체험할 수 있도록 0의 공간을 예술적으로 실현한 것이라고 할 수 있다.