During his late 20s, Doo Jin Kim, who studied western painting in college, exhibited various forms of work. The artist had been researching heavily in painting, sculpture, photography, and video to gain an extensive study on visual. Even while undergoing the long conventional transition period, Doo Jin Kim has been constantly focusing on the theme of his identity. Doo Jin Kim takes the skin off from the figures of Europe’s masterpieces and embodies the skeleton of those figures in 3D graphic. These figures from the masterpieces become the perfect components for the artist who constantly studies the relationships between physique and identity, mind and body, and the numerous social implications derived from those relationships. They are portrayed with exaggerated gestures and facial expressions to heighten the dramatic element, but still based on normal human forms and emotions. Even mythology is developed to become more enticing by adding flesh to the common stories of a human life– life, death, love, and conflict. In other words, myths can be referred to as an integration of the social norms reflecting human existence and their relations. Doo Jin Kim begins his work by eliminating the social conventions implied in the masterpieces. After removing outer layer, the figures lose not only skin, but also identity. There stand skeletons before a crowd in a fundamental form without the external factors, such as sex, race, appearance, or rank. Despite an attempt to determine the figures with the given clues-a pose, behavior, or movement of the body- one barely finds out who they are. Through his works, he artist is resisting against the ubiquitous distinctions and biases occurring from visible elements through his works.
Doo Jin Kim received both bachelors and masters in Western painting at the Seoul National University. He continued to introduce various forms of art using new media by participating at Seoul Gwan Hoon Gallery’s special exhibition <Logos and Pathos> in 1997, Sejong Arts Center Gallery in 2000, Arco Museum in 2001, and Nam Jun Paik Art Center in 2008. The artist, who continues to make new attempts and change his way of thinking, won the International New Media Festival Award in 2010, and participated in the Paju Art Platform Residency program in 2011, and the Seoul Nanji Creation Studio Residency program in 2012.
대학에서 서양화를 전공한 김두진은 20대 후반 무렵 다양한 형식의 작품을 선보인 바 있다. 회화, 조각, 사진, 비디오 등을 통해 폭넓은 시각적 연구를 해오던 그가 이후 몇 년간의 공백 끝에 공개한 3D 그래픽 작업은 이전에 비해 더욱 과감한 시도로 보여졌다.. 기나긴 형식적 과도기를 겪으면서도 그가 한결같이 집중한 주제는 바로 자신의 ‘정체성’이다. 형식이 변화하여도 작가는 여전히 그 본질적 주제를 지켜나가고 있으며 끊임없이 스스로를 탐구하고 있다. 김두진은 유럽의 고전 명화 속 인물들의 피부를 벗기고 그 안의 뼈대를 상상하여 3D 그래픽으로 구현한다. 작품 안에서 신체와 정체성, 정신과 육체와의 관계, 또한 그 속에서 파생되어 나오는 여러 가지 사회적 문제에 관한 주제를 연구하는 작가에게 명화 속 인물들은 더없이 좋은 재료이다. 명화에 등장하는 인물들은 극적인 요소의 강조를 위해 과장된 몸짓과 표정으로 묘사되어 있지만 그 본 바탕은 평범한 인간의 모습과 감정을 기초로 한다. 신화는 삶, 죽음, 사랑, 갈등과 같은 인간 삶의 통속적인 이야기들에 살을 붙여 매혹적으로 발전시킨 형태이다. 즉, 인간 존재와 서로간의 관계를 반영하는 사회적 통념의 집약이라 할 수 있다. 김두진의 작업은 명화가 담고 있는 이러한 통념들을 걷어내는 데서 시작된다. 외피를 걷어내는 과정에서 인물들은 피부뿐 아니라 그 정체성까지 상실한다. 뼈대만 남은 신체는 성별, 인종, 외모, 신분, 그 어떤 외형적 상태도 가늠할 수 없는 본질적인 모습으로 관객들 앞에 선다. 신체의 자세, 몸가짐, 움직임을 단서로 인물을 파악하려 노력해보아도 명확히 식별할 수는 없다. 작가는 뼈대만 남은 작품 속 인물들을 통해 다양한 정체성이 존재함에도 공공연히 행해지는 가시적 요소에 따른 구분과 편견에 반발하고자 한다.
김두진 작가는 서울대학교와 동 대학원에서 서양학과를 전공하였다. 작가는 1997년 서울 관훈갤러리의 기획전 <로고스와 파토스>전의 참여를 시작으로 2000년 세종문화회관 갤러리, 2001년 아르코 미술관, 2008년 백남준 아트센터 등에서 다수의 미디어 아트 전시를 선보이며 국내에 뉴미디어를 활용한 예술 형태를 꾸준히 소개해 왔다. 언제나 새로운 시도와 발상의 전환을 꾀하는 작가는 2010년 홍대앞 문화예술상인 <국제뉴미디어 페스티발상>을 수상하였으며 2011년 파주 아트 플랫폼과 2012년 서울 난지 창작스튜디오에서 레지던시 프로그램에 참여한바 있다.