Yujin Kang has been reproducing modern cityscapes on canvas but by employing the two dimensional characteristic of the canvas and that of illusional, three dimensional perspective while adopting a rather unconventional material like enamel onto canvas, has established an aesthetic scope of her own. The artist paints the cityscape with a exaggerated perspective to the extent that the buildings look distorted and in the later course of painting, drips paint onto the canvas to stress the fact that the whole process is done on a two dimensional canvas where perspective is only an illusion. Also by juxtaposing the cool, solid dolor fields and expressionist dripping method, amplifies the energy on canvas. The artist often uses multiple perspectives and dissected and overlapping images but only to the point where figure is still visible and legible. This is because the purpose of her work does not lie in creating whole new images but communicating the impression upon specific urban spectacles as objectively as possible. Yujin Kang graduated both bachelors and masters from Seoul National University in painting and studied at Goldsmith and Chelsea, London, Winning the second prize at the 4th Sejong Arts Awards in 2001, was nominated as on of the finalists at Nokia Asia Pacific Art Awards in the same year. In 2006 the artist won recognition from both domestic and international art scenes as she became one of the finalists of London Celeste Art Prize. Since then, Kang has actively participated in residence programs an Korea and overseas. Acclaimed for original style of painting, demand for Kang’s works run high from galleries in major cities of the world such as Bangkok, Paris, London and Berlin.
강유진은 우리에게 우리들이 만들어 낸 동시대적인 재료로 만들어진 공간이나 누군가에게 보여주기 위해 꾸며진 장소가 얼마나 매력적으로 다가오는지 우리에게 들려준다. 이러한 사람이 만들어내는 인공의 건축물이나 속도감 있는 운송수단 등이 더 이상 특별한 것이 아닌 일상적인 우리의 풍경이라고 이야기 한다. 따라서 작가는 인공이라는 단어의 부정적인 뉘앙스를 제거하고 우리의 일상을 긍정적으로 바라보며, 그 안에서 즐거움을 찾는 또 다른 풍경을 보는 방법을 우리에게 선보이고 있다. 그래서 이전의 작업과 차이점은 기존의 스펙터클한 작업보다는 작가의 시선을 통해 바라보는 대상의 표피적인 것과 내면적인 것을 더욱 조화롭게 끌어내고자 하는 점이다. 결국 강유진은 자신이 보고 경험하는 여러 가지의 풍경들을 계속해서 그린다. 그것이 매일매일 지나면서 보게 되는 풍경이던, 가끔씩 접하는 낯선 이국적인 풍경이든, 인공적이든 자연적이든 작가에게는 중요하지 않고 오히려 작가의 마음을 끄는 것들을 찾고 그 안에서 느끼는 감성을 표현하되 그 표면적인 의미와 내면적인 의미를 균형 있게 보여주는데 중점을 두고 있다. 따라서 강유진은 이러한 풍경들을 낯설고 어색하게 그려내기 보다는 편안하게 보여준다. 그리고 우리와 친숙하고 익숙한 것들 속에서 우리가 느끼지 못하고 간과하고 지나가는 것들뿐만 아니라 우리가 특별하게 생각하는 것들이 일상적인 것으로 되어가는 것을 동시에 한 화면에 그려내고 있다. 다시 말하면 이러한 풍경은 대상의 표면과 그 표면 속에 감추어진 내면을 동시에 보여주고 있으며, 이들은 결코 일상적이지만 평범하지 않고, 특별하지만 그리 특별할 것도 없는 온전히 작가에 의해 발견된 것이다. 그리고 이러한 발견된 풍경들이야 말로 이전의 스펙터클한 풍경과는 또 다른 강유진이 바라보는 동시대의 풍경일 것이다.
강유진 작가는 서울대학교와 동 대학원에서 서양화과를 전공하고 이후 골드스미스와 첼시예술대학 에서 수학하였다. 작가는 2001년 제 4회 세종미술대전 우수상, 노키아 아시아 태평양 미술대전 지역파이널리스트 수상에 이어2006년 런던 Celeste Art Prize 06 파이널리스트의 수상으로 국내외에서 이름을 알리기 시작하였으며 2007년 서울시립미술관 난지창작스튜디오와 2008년 베를린 레지던시 프로그램에 참여하였다. 또한 곧이어 2008년부터 2010년까지 영은미술관 7기 장기입주작가로 레지던시 프로그램에 참여하였다. 그녀는 실재하는 현대의 장소가 해체와 조합의 과정을 거쳐 무한성을 내포한 인공적 공간으로 탈바꿈하는 독창적인 화폭으로 방콕, 파리, 런던, 베를린, 네덜란드 등지의 갤러리를 통해 세계미술시장에서 성공적으로 선보인바 있다. 강유진작가는 갤러리 선컨템포러리에서 2007년, 2009년, 2012년 3회의 개인전을 가졌으며 2016년 가을 새로운 작품으로 개인전을 가질 예정이다.